WIE ZIJN WIJ?
Renault 16 Club Tilburg.

ONDERDELEN
De Renault 16 ontleed.

WERKPLAATS
HANDBOEKEN


TESTS & TECHNIEK
De feiten.

ROEST
Roest(bescherming)

HISTORIE
Geschiedenis Renault 16.

COLLECTORS' ITEMS

AFBEELDINGEN
De '16' in volle glorie.

GALLERY

ANDERE RENAULTS
Andere succesnummers!

FORUM
Renault 16-helpdesk.


LINKS
Onze Renault-vrienden.


CONTACT
Vragen, opmerkingen of suggesties? Mail ons!

ONDERDELEN BESTELLEN?
Mail Geert


 

 


Een bijzondere wagen
Over het uiterlijk van de nieuwe Renault “16” zal men kunnen twisten, dat is zeker. Hoe fraai de – iets van de Alfa weghebbende – voorzijde ook moge zijn, de achterzijde domineert en geeft de wagen een soort plompe buldogstaart. In feite is deze nieuwe Renault een directe kruising tussen een personenwagen en een stationcar, waarbij men op meer dan voortreffelijke wijze een achter-bagagecompartiment heeft gecreëerd, dat aan de verlangens van de meest verwende automobilist zal voldoen. Een echte vijfpersoonswagen met zoveel bagageruimte vindt men in deze klasse nog niet. Daarbij komt nog dat de passagiers achterin meer dan voldoende N-en-M en hoofdruimte hebben, hetgeen als compliment mag gelden voor de kritiek op het uiterlijk. Trouwens, het gehele zitcomfort is zo luxueus dat men eventueel minder fraaie lijnen graag voor lief neemt.
De R 16 zal door Renault in drie variaties op de markt worden gebracht: het model de Luxe, de Grand Luxe en de Grand Luxe Option, onderling in hoofdzaak van binnen verschillend, respectievelijk door een vaste voorbank, twee gescheiden stoelen en twee gescheiden stoelen met regelbare rugleuningen,  armsteunen en kunstlederen bekleding met hier en daar wat extra chroom, een sigarenaansteker, een kaartentas tussen de stoelen en een neerklapbare armsteun op de achterbank.
Welk het prijsverschil tussen deze modellen zal zijn is voorlopig nog onbekend, evenals trouwens de prijs van de wagen. Het is uiteraard zeer moeilijk een beoordeling naar “value for money” te geven wanneer nog geen gegevens of richtlijnen bekend zijn, maar wij hebben goede reden om aan te nemen dat deze nieuwe R 16 voor Nederland rond de f 7900, - zal gaan kosten, in welk geval zeker een belangrijk marktaandeel kan worden verworven.

Wat het comfort  van de wagen betreft nog even dit: Renault is erin geslaagd een verwarmings- en ventilatiesysteem aan te brengen dat boven alle lof verheven is. Dankzij het gebruik van ventilatie-afvoerspleten in het dak en aan de zijkanten van de wagen is een voortreffelijke doorstroming en afvoer van lucht gegarandeerd waarbij men bijvoorbeeld warme lucht aan de voeten en koele verse lucht kan combineren. Een systeem dat ook bij de Porsche 911 zo voortreffelijk is doorgevoerd en dat het rijden in een wagen bijzonder aangenaam maakt.
lees verder

terug