WIE ZIJN WIJ?
Renault 16 Club Tilburg.

ONDERDELEN
De Renault 16 ontleed.

WERKPLAATS
HANDBOEKEN


TESTS & TECHNIEK
De feiten.

ROEST
Roest(bescherming)

HISTORIE
Geschiedenis Renault 16.

COLLECTORS' ITEMS

AFBEELDINGEN
De '16' in volle glorie.

GALLERY

ANDERE RENAULTS
Andere succesnummers!

FORUM
Renault 16-helpdesk.


LINKS
Onze Renault-vrienden.


CONTACT
Vragen, opmerkingen of suggesties? Mail ons!

ONDERDELEN BESTELLEN?
Mail Geert


 

 


Techniek Renault 16 TS 1968

WIELOPHANGING
De dwarsliggende torsiestaven aan de achterzijde zijn omsloten door stalen buizen waaraan wielarmen van het kokerbalktype zijn gelast. Deze dwarsbuizen vormen dus de scharnierpunten voor de achterwielophanging en zijn aan de einden gelagerd door rubberbussen. Aan de wielzijde zijn deze bussen bijzonder zacht hier weer enige axiale beweging wordt toegestaan. Daar de torsiestaven achter elkaar staan opgesteld is de wielbasis aan de linker- en rechterzijde van de wagen verschillend. De stabilisatorstang bestrijdt de rolneiging van de wagen, maar heeft nog een secundaire taak die verband houdt met de remmen.



| motorblok | verbranding | nokkenas | versnellingsbak | schokdempers |
| wielophanging | remmen | carrosserie | verwarming |