INTRODUCTION
Renault 16 Club Tilburg.

SPARE PARTS
Renault 16 in pieces.

REPAIR MANUALS

TESTS & TEC-SPEC'S
The facts.

HISTORY
Development and changes.

COLLECTORS' ITEMS

PICTURES

GALLERY

CONTEMPORARY RENAULTS
These were successful too

FORUM
Any questions?


LINKS
For relevant and updated info.


CONTACT

BUY PARTS
Mail Geert



 

 


Tests and tec-spec's

ROADTEST RENAULT 16 TS 1968

The Renault 16 has since its introduction made a large group of loyal friends. In the beginning not everyone was enthusiast about its unconventional design. But more and more people began to appreciate its design, being a token of functionality and adding a number of practical advantages.
Only this design made it possible for the Renault 16 to become what she has become – an in many ways very useful and practical automobile. What other car offers such a large number of varieties in carrying your luggage and maintaining at the same time its uncompromising good road holding capacities? And what car offers you ( at this price) a comfort so outstanding for the passengers, no matter at which height its loading capacity is being used?
.
Read on

BETTER STILL
Sporting engine with all existing touring virtues…
safe road holding with roll…
exceptional comfort…
fair economy.

Read on

TECHNICAL DESCRIPTION RENAULT 16 TS 1968 

engine 
combustion
camshaft
gearbox
front suspension
rear suspension
brakes
bodywork
heating



[top]

  R.1150
(GL en GLS)
R.1151
(TS)
R.1152
(L en  L automaat)
R.1153 (TL en TL aut.) R.1154
(TS aut.)
R.1155
(U.S.A.)
R.1156
(TX)
R.1157
                 
Type motor 697 807 821 821 807 841 843  
Cilinderinhoud 1470cc 1565cc 1565cc 1565cc 1565cc 1647cc 1647cc  
Koppeling 200 D 200 D later 200 DB 200 D later 200 DB --- --- ---    
Versnellingsbak 336 336 336 --- --- --- 385  
Autom. Bak --- --- --- 139 later 4139 139 later 4139 4139    
                 
  697 697 821 821 807 841 843  
Motorgegevens 01 02 01 02 04 05 06
03
01 02 03 04   04 01  
                 
Aantal cilinders 4 4 4 4 4 4 4 4
Opstelling kleppen In lijn In V-vorm In lijn In lijn In V-vorm In lijn In V-vorm  
Ontstekings-
volgorde
1-3-4-2 1-3-4-2 1-3-4-2 1-3-4-2 1-3-4-2 1-3-4-2 1-3-4-2 1-3-4-2
Stat. Toerental 625 tot 675 625 tot 675
675 tot 724
575 tot 625
675 tot 725
in 'A'
575 tot 625
675 tot 725
in 'A'
625 tot 675
600 tot 650
in 'A'
zie R.1151 600 tot 650 in stand 'A' 675 tot 725  
Boring 76 77 77 77 77 79 79  
Slag 81 84 84 84 84 84 84 84
Compressie-
verhouding
8,6 7,6 8,6 7,6 8,6 8,6 8,6 8,6 8,6 8,6 8,6 8,6 8,6 8,6 7,5 9,25  
Carburateur SOLEX 35 DISA/DITA         WEBER 32 DAR
WEBER 32 DIR
WEBER 32 DIR
Solex 26-32
WEBER 32 DIR
Solex 26-32
       


Voornaamste afstelgegevens  Renault 16 typen R.1150, R.1152, R.1153, R.1155
Auto-type Type motor Cylinderinhoud Boring x slag Motorcarter
R.1150 697-01 en 02 1470 76 x 81 4 ltr (+filter 0,25)
R.1152 821-02 en 03 1565 77 x 84 4 ltr (+filter 0,25)
R.1153 821-01 en 04 1565 77 x 84 4 ltr (+filter 0,25)
R.1155 841-04 1647 79 x 84 4 ltr (+filter 0,25)

Bougies

Type van
de motor

AC Champion Marchal

Eyquem
Renault

NGK Elektroden-
afstand

697-01
697-02

45XL   35HS     0,6mm

821-01*
821-02
821-03*
821-04

42XLS
*bij een comp. verh.
van 7,6

N5   750L BP6ES 0,6mm
841-04 45XL N5       0,6mm


Carburateur

Type van de motor

Carburateur

Pos.
gasklep
opening

Choke klep open

Vlotter hoogte

Pompslag + nok

Gasklep-
hoek

 

Stationair
toerental

697 01 en 02

SOLEX 35 DISA       319 – 319-1

- - - 5 mm - - 625 tot 675

SOLEX 35 DISA en 35 DITA

- - - 3 mm - -

ZENITH 36 IF

1,05 mm - - - - -

821 02 en 03

WEBER 32 DIR

1 tot 1,10 mm

mech. 6-7 mm

7 mm - - -

575 tot 625 (in A) voor de 01

675 tot 725 voor de 02

675 tot 625 voor de 03

600 tot 650
(in A) voor
de 04

WEBER
32 DIR
4000 – 4001
4100 – 4101

1 mm

mech. en pneum. 9 mm

7 mm - - -

821 01 en 04

WEBER 32 DIR

1,2 mm

mech. 6-7 mm

7 mm - - -

WEBER 32 DIR
3800–3801
3900–3901

1,2 mm

mech. 5-6 mm pneum. 7,5-8,5 mm

7 mm - - -

SOLEX 32 SEIEA

1,2 mm pneum. 3,5 mm - -

1e trap 3,59 mm 2e trap 3,59 mm

-
 
821-02

SOLEX 26-32 DIDSA-3 439

- - - 2,5 mm

1e trap 4,99 mm 2e trap 3,70 mm

-

675 tot 725 voor de 02

600 tot 650
(in A) voor
de 04

821 02 en 04 841-04

SOLEX 26-32 DIDSA-8

- - - - 1e trap 4,99 mm 2e trap 3,70 mm -


Voornaamste afstelgegevens Renault 16 typen R.1151, R.1154, R.1156
Auto-type Type motor Cilinderinhoud Boring x slag Motorcarter
R.1151

807-01 en 02
807-03 en 04

1565cc 77 x 84 mm

4 liter
(+filter 0,25)

R.1154 807-05 en 06 1565cc 77 x 84 mm 4 liter
(+filter 0,25)
R.1156 843-01 1647cc 79 x 84 mm 4 liter
(+filter 0,25)



Bougies

Type van de motor

AC Champion Marchal

Equem Renault

NGK

Elektroden-
afstand

807-01
807-02
807-03
807-04
807-05
807-06

44XL N3 35HSB 750L BP6ES 0,6 mm
843-01 42XLS N7Y --- 750L ---


Carburateur

Type van de motor

Carburateur

Pos. gasklep opening

Choke klep opening in mm

Vlotter hoogte

Pomp slag + nok

Gasklep hoek

Ontlucht. klep v.d. vlotter

Stationair toerental

807

01, 02
03, 04
WEBER
32DAR
1,20 mm

Mechanisch
5,35 – 5,75

5 mm --- --- ---
WEBER
32DIR
1,20 mm

Mechanisch 5,5 – 6,5 Pneumatisch 12

7 mm --- --- ---
807

05 en 06
WEBER
32DIR
1500-2500
2501-2502
1,20 mm

Mechanisch 5,5 – 6,5 Pneumatisch 7,5 – 8,5

5 mm --- --- ---
WEBER
32DIR
1400
1,20 mm

Mechanisch 5,5 – 6,5 Pneumatisch 9,5 – 10,5

7 mm --- --- ---
WEBER
32DIR
3000-3001
3002
1,20 mm

Mechanisch 5,5 – 6,5 Pneumatisch 9,5 – 10,5

7 mm --- --- ---
WEBER
32DIR
3003
1,30 mm

Mechanisch en pneumatisch 6,5 – 7,5

7 mm --- --- ---
843-01 WEBER
32DAR
1,20 mm

Pneumatisch 6 – 10,5

7 mm --- --- ---

[top]

Klepspeling
Alle typen:
inlaat: 0,20 mm
uitlaat: 0,20 mm

Type 697 en 821 (dubbele klepveren)
Inlaatklep opent: 10 voor BDP
sluit: 42 na ODP

Uitlaatklep opent: 46 voor ODP

sluit: 10 na BDP

 

Type 821 (enkele klepveren)
Inlaatklep opent: 18 voor BDP
sluit: 54 na ODP

Uitlaatklep opent: 58 voor ODP
sluit: 18 na BDP

Type 807
Inlaatklep opent: 21 voor BDP
sluit: 59 na ODP

Uitlaatklep opent: 59 voor ODP
sluit: 21 na BDP

Type 843
Inlaatklep opent: 24 voor BDP
sluit: 68 na ODP

Uitlaatklep opent: 68 voor ODP
sluit: 24 na BDP

[top]