|
|
Tests and tec-spec's
ROADTEST RENAULT 16 TS 1968
The
Renault 16 has since its introduction made a large group of loyal
friends. In the beginning not everyone was enthusiast about its
unconventional design. But more and more people began to appreciate its
design, being a token of functionality and adding a number of practical
advantages.
Only this design made it possible for the Renault 16 to become what she
has become an in many ways very useful and practical automobile.
What other car offers such a large number of varieties in carrying your
luggage and maintaining at the same time its uncompromising good road
holding capacities? And what car offers you ( at this price) a comfort
so outstanding for the passengers, no matter at which height its loading
capacity is being used?.
Read on
BETTER STILL
Sporting
engine with all existing touring virtues
safe road holding with roll
exceptional comfort
fair economy.
Read on
TECHNICAL
DESCRIPTION RENAULT
16 TS 1968
engine
combustion
camshaft
gearbox
front
suspension
rear
suspension
brakes
bodywork
heating
[top]
|
R.1150
(GL en GLS)
|
R.1151
(TS) |
R.1152
(L en L automaat) |
R.1153
(TL en TL aut.) |
R.1154
(TS aut.) |
R.1155
(U.S.A.) |
R.1156
(TX) |
R.1157 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Type
motor |
697 |
807 |
821 |
821 |
807 |
841 |
843 |
|
Cilinderinhoud |
1470cc |
1565cc |
1565cc |
1565cc |
1565cc |
1647cc |
1647cc |
|
Koppeling |
200
D |
200
D later 200 DB |
200
D later 200 DB |
--- |
--- |
--- |
|
|
Versnellingsbak |
336 |
336 |
336 |
--- |
--- |
--- |
385 |
|
Autom. Bak |
--- |
--- |
--- |
139
later 4139 |
139
later 4139 |
4139 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
697 |
697 |
821 |
821 |
807 |
841 |
843 |
|
Motorgegevens |
01
02 |
01 02 04
05 06
03 |
01 02 |
03 04 |
|
04 |
01 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aantal
cilinders |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Opstelling
kleppen |
In
lijn |
In
V-vorm |
In
lijn |
In
lijn |
In
V-vorm |
In
lijn |
In
V-vorm |
|
Ontstekings-
volgorde |
1-3-4-2 |
1-3-4-2 |
1-3-4-2 |
1-3-4-2 |
1-3-4-2 |
1-3-4-2 |
1-3-4-2 |
1-3-4-2 |
Stat.
Toerental |
625
tot 675 |
625
tot 675
675 tot 724
575 tot 625
675 tot 725
in 'A' |
575 tot
625
675 tot 725
in 'A' |
625 tot
675
600 tot 650
in 'A' |
zie
R.1151 |
600 tot
650 in stand 'A' |
675 tot
725 |
|
Boring |
76 |
77 |
77 |
77 |
77 |
79 |
79 |
|
Slag |
81 |
84 |
84 |
84 |
84 |
84 |
84 |
84 |
Compressie-
verhouding |
8,6 7,6 |
8,6 7,6
8,6 8,6 8,6 8,6 |
8,6 8,6 |
8,6 8,6 |
8,6 8,6 |
7,5 |
9,25 |
|
Carburateur |
SOLEX
35
DISA/DITA |
WEBER 32
DAR
WEBER 32 DIR |
WEBER 32
DIR
Solex 26-32 |
WEBER 32
DIR
Solex 26-32 |
|
|
|
|
Voornaamste
afstelgegevens Renault 16
typen R.1150, R.1152, R.1153, R.1155
Auto-type |
Type motor |
Cylinderinhoud |
Boring x
slag |
Motorcarter |
R.1150 |
697-01 en
02 |
1470 |
76 x 81 |
4 ltr
(+filter 0,25) |
R.1152 |
821-02 en
03 |
1565 |
77 x 84 |
4 ltr
(+filter 0,25) |
R.1153 |
821-01 en
04 |
1565 |
77 x 84 |
4 ltr
(+filter 0,25) |
R.1155 |
841-04 |
1647 |
79 x 84 |
4 ltr
(+filter 0,25) |
Bougies
Type van
de motor |
AC |
Champion |
Marchal |
Eyquem
Renault |
NGK |
Elektroden-
afstand |
697-01
697-02 |
45XL |
|
35HS |
|
|
0,6mm |
821-01*
821-02
821-03*
821-04 |
42XLS
*bij een comp. verh. van 7,6
|
N5 |
|
750L |
BP6ES |
0,6mm |
841-04 |
45XL |
N5 |
|
|
|
0,6mm |
Carburateur
Type van
de motor |
Carburateur |
Pos.
gasklep
opening |
Choke
klep open |
Vlotter hoogte |
Pompslag + nok |
Gasklep-
hoek |
|
Stationair
toerental |
697
01 en 02 |
SOLEX
35
DISA
319 319-1 |
- |
- |
- |
5 mm |
- |
- |
625 tot
675 |
SOLEX
35
DISA en
35 DITA |
- |
- |
- |
3 mm |
- |
- |
ZENITH
36 IF |
1,05 mm |
- |
- |
- |
- |
- |
821 02 en 03 |
WEBER 32 DIR |
1 tot 1,10 mm |
mech.
6-7 mm |
7 mm |
- |
- |
- |
575 tot 625 (in
A) voor de 01
675 tot 725 voor
de 02
675 tot 625 voor de 03
600 tot 650
(in A) voor
de 04 |
WEBER
32 DIR
4000 4001
4100 4101 |
1 mm |
mech. en
pneum. 9 mm |
7 mm |
- |
- |
- |
821 01 en 04 |
WEBER 32 DIR |
1,2 mm |
mech.
6-7 mm |
7 mm |
- |
- |
- |
WEBER
32 DIR
38003801
39003901 |
1,2 mm |
mech.
5-6 mm pneum.
7,5-8,5 mm |
7 mm |
- |
- |
- |
|
SOLEX
32
SEIEA |
1,2 mm |
pneum. 3,5
mm |
- |
- |
1e trap 3,59
mm
2e
trap
3,59 mm |
- |
|
821-02 |
SOLEX
26-32 DIDSA-3
439 |
- |
- |
- |
2,5 mm |
1e
trap
4,99 mm
2e
trap
3,70 mm |
- |
675 tot 725 voor
de 02
600 tot 650
(in A) voor
de 04 |
821
02 en 04
841-04 |
SOLEX
26-32
DIDSA-8 |
- |
- |
- |
- |
1e trap
4,99 mm
2e
trap
3,70 mm |
- |
Voornaamste
afstelgegevens Renault 16 typen R.1151, R.1154, R.1156
Auto-type |
Type motor |
Cilinderinhoud |
Boring x
slag |
Motorcarter |
R.1151 |
807-01 en 02
807-03 en 04 |
1565cc |
77 x 84 mm |
4 liter
(+filter 0,25) |
R.1154 |
807-05 en
06 |
1565cc |
77 x 84 mm |
4 liter
(+filter 0,25) |
R.1156 |
843-01 |
1647cc |
79 x 84 mm |
4 liter
(+filter 0,25) |
Bougies
Type
van de
motor |
AC |
Champion |
Marchal |
Equem
Renault |
NGK |
Elektroden-
afstand |
807-01
807-02
807-03
807-04
807-05
807-06 |
44XL |
N3 |
35HSB |
750L |
BP6ES |
0,6
mm |
843-01 |
42XLS |
N7Y |
--- |
750L |
--- |
Carburateur
Type
van de
motor |
Carburateur |
Pos.
gasklep opening |
Choke
klep opening
in mm |
Vlotter
hoogte |
Pomp
slag +
nok |
Gasklep
hoek |
Ontlucht.
klep v.d. vlotter |
Stationair
toerental |
807
01, 02
03, 04 |
WEBER
32DAR |
1,20
mm |
Mechanisch
5,35
5,75 |
5
mm |
--- |
--- |
--- |
|
WEBER
32DIR |
1,20
mm |
Mechanisch
5,5 6,5 Pneumatisch
12 |
7
mm |
--- |
--- |
--- |
807
05 en 06 |
WEBER
32DIR
1500-2500
2501-2502 |
1,20
mm |
Mechanisch
5,5 6,5 Pneumatisch
7,5
8,5 |
5
mm |
--- |
--- |
--- |
|
WEBER
32DIR
1400 |
1,20
mm |
Mechanisch
5,5 6,5 Pneumatisch
9,5
10,5 |
7
mm |
--- |
--- |
--- |
WEBER
32DIR
3000-3001
3002 |
1,20
mm |
Mechanisch
5,5 6,5 Pneumatisch
9,5
10,5 |
7
mm |
--- |
--- |
--- |
WEBER
32DIR
3003 |
1,30
mm |
Mechanisch
en pneumatisch 6,5
7,5 |
7
mm |
--- |
--- |
--- |
843-01 |
WEBER
32DAR |
1,20
mm |
Pneumatisch
6
10,5 |
7
mm |
--- |
--- |
--- |
|
[top]
Klepspeling
Alle typen:
inlaat: 0,20 mm
uitlaat: 0,20 mm
|
Type 697 en 821 (dubbele klepveren)
Inlaatklep opent: 10 voor BDP
sluit: 42 na ODP
Uitlaatklep opent: 46 voor ODP
sluit:
10 na BDP
|
|
Type 821 (enkele klepveren)
Inlaatklep opent: 18 voor BDP
sluit: 54 na ODP
Uitlaatklep opent: 58 voor ODP
sluit: 18 na BDP
|
|
Type 807
Inlaatklep opent: 21 voor BDP
sluit: 59 na ODP
Uitlaatklep opent: 59 voor ODP
sluit: 21 na BDP
|
|
Type 843
Inlaatklep opent: 24 voor BDP
sluit: 68 na ODP
Uitlaatklep opent: 68 voor ODP
sluit: 24 na BDP
|
[top]
|